Wednesday 11 October 2017

Hukum Forex Dalam Islam


Hukum Forex Dalam Islamski Antara Halal i Haram. Hukum Forex Dalam Islam Antara Halal i Haram Forex Foreign Exchange Nie ma jeszcze żadnych wyników tej publikacji. Halal dan Haram. Sebenarnya aku memang dah agak pasti akan ada yang bertanya mengenai hukum dalam FOREX ni dan aku dah kaji benda ni dahulu sebelum aku menceburi i mempelajari tentang analisis dalam dunia forex ni Ini adalah susulan daripada entri aku yang bertajuk badanie forex kali pertama menggunakan akaun demo tempoh hari. Antara kajian yang aku lakukan adalah meng google hukum mengenai forex dalam islam i aku dapati kebanyakkannya berkongsi mengenai isi yang sama iaitu fatwa yang dikeluarkan oleje fatwa kebangsaan yang dikeluarkan sekret pertengahan tahun lalu. Hukum Forex Haram atau Halal. KOTA BHARU Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan pamutuskan umat islam haram mengamalkan s istem perniagaan pertagaran wang asing Pengerusi Jawatankuasa itu, Tan Sri dr Abdul Shukor Husin, berkata ini kerana perniagaan yang dilakukan melalui wang asing forex seperti itu tidak menepati hukum syarak dan menimbulkan keraguan di kalangan umat islam. Hasil kajian jawatankuasa ini, kita dapati perniagaan yang membabitkan pertukaran wang asing membabitkan spekulasi mata wang dan ini bercanggah dan berlawanan dengan hukum islamu, islamu, jawatankuasa Fatwa Kebangsaan memutuskan bahawa umat Islamski diharamkan daripada mengamalkan sistem perniagaan cara demikian, katany kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan Ke-98 di sini hari ini. Abdul Shukor berkata, banyak isu yang meragukan mengenai perniagaan pertanaran wang asing, oleh itu umat islam islamu tok, pambus pula kegiatan itu membabitan penggunaan internet di kalangan individu yang menyebabkan untung rugi tidak menentu. Lain-lain jenis perniagaan pertukaran wang as ing, seperti melalui pengurup wang atau dari bank ke bank dibenarkan kerana ia tidak menimbulkan spekulasi mata wang atau untung rugi yang tidak menentu, katanya. Beliau berkata, keputusan lain yang turut dicapai dalam mesyuarat itu ialah mengharuskan umat islamu membuat pelaburan atau membuat simpanan melalui skim Sijil Simpanan Premium yang dikendalikan Bank Simpanan Nasional BSN. Katanya, keputusan itu dibuat selepas jawatankuasa berkenaan berpuas hati dengan kaedah pelaksanaannya melalui takudat yang disampaikan oleh pihak karne syariah Bank Negara pada muzakarah itu. Pada mulanya, kita meragui tentang kaedah pelaksaaan skim itu tetapi kita berpuas hati selepas sistem perniagaan skim itu ditukar konsep Islamski iaitu Mudharabah, katanya BERNAMA. Penjelasan Ustaz Hj Zaharuddin Tentang FOREX. Kepada yang masih kurang jelas, aku harap sangat koron dapat tengok Sendiri dahulu dan dengar penjelasan daripada beliau mengikut hukum FOREX dalam islam Beliau adalah orang yang mahir dengan sistem for rex yang dijalankan oleh bank-bank di seluruh Malezja i krajowa waluta krajowa forex ina ada dua cara Jom saksikan. Lagi ulasan daripada pakar ekonomi islam Ulasan. Artikel mengenai fatwa yang dikeluarkan oleje fatwa kebangsaan itu langsung tidak menceritakan tentang sistem forex yang sebenarnya seperti mana yang diterangkan oleh Ustaz Zahiruddin. Dalam artikel di atas, punkt yang pertama yang menyebabkan untung rugi tidak menentu itu LANGSUNG Tidak boleh dipakai kerana dalam perniagaan itu sendiri mana ada yang untung setiap masa dan semestinya untung rugi itu pasti ada Punkt yang kedua pula Lain-lain jenis perniagaan pertekaran wang asing, seperti melalui pengurup wang atau dari bank ke bank dibenarkan sedar atau tidak, perniagaan perkusja wang asing itu sebenarnya adalah sama adalah dengan Zagraniczny obrót giełdowy yang dilakukan olehr trader Cuma perbezaannya ialah cara mata wang itu ditukarkan Ia seolah-olah membenarkan apa yang baru sahaja diperkatakan salah. Aku sendiri sebe narnya tak berapa suka dengan informasi yang dikongsikan dalam media masa kat Male ni sebab kebanyakkannya ditokok tambah untuk kepentingan sendiri sekalipun dalam soal hukum. Point yang ketiga, yang tak boleh blah, anda digalakkan untuk melabur dalam Sijil Simpanan Premium SSP yang seolah-olah mempromosi orang ramai untuk menggunakan sistem itu daripada pihak bank BSN Yang ini tiada kena mengena dengan hukum FOREX Sila abaikan. Aku lebih gemar untuk mendapatkan penjelasan kalau berkenaan dengan hukum islam daripada ustaz atau ahli ulama yang mempunyai dua perkara. Yang pertama beliau haruslah sangat arif dalam hukum hakam Agama islam. Kedua beliau mempunyai pengalaman dan sememangnya serba Tahu tentang sesuatu perkara ITU sebelum membuat andaian mengikut hukum syarak. Bukanlah maksudnya aku memandang rendah dengan fatwa Yang dikeluarkan oleh. Jawatankuasa fatwa Kebangsaan tetapi alangkah baiknya kalau disertakan dengan Fakta Yang sebenar seperti many Yang diperkatakan Oleg Ustaz Zahiru ddin dalam video tersebut. Secara keseluruhannya, FOREX Zgłoś uwagę lub komentarz do hasła ita ada halal ż dan haramnya mengikut keadaan tersebut ż Zgłoś uwagę lub komentarz do hasła pengetahuan anda semua, kebiasaannya trader FOREX ini hanya mengamalkan trade mata weng secara ż Zgłoś uwagę lub komentarz do hasła anagasan magatan analisa yang mantap ż sebelum m melakukan trade dan ini dinamakan trading spot dan bukannya foward trading. Apa itu spot trading and trading for the future of trade to trade for trading for forex trading for trade trading. Więcej informacji na temat handlu zagranicznego można znaleźć na stronie FOREX yang sebenarnya Segalanya ada diceritakan dalam video selama 7 minat lebih di atas Ayat paling aku suka. Jangan bagi fatwa yang general, yang umum Kontekst macam hukum makan ayam Halal ke tak Mestilah halal Tapi kalau tak sembelih dengan cara islam Halal ke haram Sama sahaja dengan hukum FOREX ini. Buka akaun trading perkuma i dapatkan bonus. Fatwa MUI Tentang Jual Beli Mata Uang AL-SHARF. Pertanyaan yang pasti ditanyakan oleh setiap handlowiec Indonesia.1 Apakah Trading Forex Haram.2 Apakah Trading Forex Halal.3 Apakah Trading Forex Drupal Agama Islam.4 Apakah SWAP itu. Mari kaza bahas dengan artikel yang pertama. Forex Dalam Hukum Islam..Dalam bukunya Prof Drs Masjfuk Zuhdi yang berjudul MASAŻ FIQHIYAH Kapita Selecta Hukum Islam, bahipa bahasa Forex Perdagangan Valas diperbolehkan dalam hukum islam. Perdagangan valuta asing timbol karena adanya perdagangan barang-barang kebutuhan komoditi antar negara yang bersifat internasional Perpagaman Ekspor-Impor ini tentu memerlukan alat bayar yaitu UANG yang masing masara negara mempunyai ketentuan sentiri i berbeda satu sama lainnya sesuai dengan penawaran i permintaan diantara negara-negara tersebut sehingga timbul PERBANDINGAN NILAI MATA UANG antar negara. Perbandingan nilai mata uang antar negara terkumpul dalam suatu BURSA atau PASAR yang bersifat międzynarodowy i terytorialny dalam suatu kesepakatan bersama yang saling menguntungkan Nilai mata uat suat negara denara lainnya ini berubah berfluktuasi saat sesuai tom permintaan and penawarannya Adanya permintaan and penawaran yin menimbulkan transaksi mata uang Yang iu seyang hanyalah tukar-m enukar mata uang yang berbeda nilai. HUKUM ISLAM dalam TRANSAKSI VALAS.1. Ada Ijab-Qobul --- Ada perjanjian untuk memberi menerima. Penjual menyerahkan barang i pembeli membayar tunai. Ijab-Qobulnya dilakukan dengan lisan, tulisan dan utusan. Pe mbeli dan penjualne mempunyai wewenang penuh melaksanakan dan melakukan tindakantindakan hukum dewasa i berpikiran sehat.2 Pamiętaj syarat menjadi objek transaksi jual-beli yaitu. Suci barangnya bukan najis. Dapat dimanfaatkan. Dapat diserahterima kan. Jelas barang dan harganya. Dijk dibeli olejek rajdowy atau kuasanya atas izin pemiliknya. Barang sudah berada ditangannya jika barangnya diperoleh dengan imbalan. Perlu ditambahkan pendapat Muhammad Isa, bahwa jual beli saham itu diperbolehkan dalam agama. Jangan kamu membeli ikan dalam air, karena sesungguhnya jual beli jang demikian itu mengandung penipuan. Hadis Ahmad bin Hambal i Al Baihaqi dari Ibnu Mas ud. Jualiści beli barang yang tidak di tempat transaksy diperbolehkan dengan syarat haru diterangkan sifatsifatnya atau ciri-cirinya Kemudian jika barang sesuai dengan keterangan penjual, maka sahlah jual belinya tetapi jika tidak sesuai maka pembeli mempunyai hak kiedyyar, artinya boleh meneruskan atau membatalkan jual belinya Hal ini sesuai dengan hadis Nabi riwayat Al Daraquthni dari Abu Hurairah. Barang siapa yang membeli sesuatu yang ia tidak melihatnya, maka ia berhak whenyar jika ia telah melihatnya. July beli hasil tanam yang masih terpendam, seperti ketela, kentang, bawang dan sebagainya juga diperbolehkan, asal diberi contohnya, karena akan mengalami kesulitan atau kerugian jika harus mengeluarkan semua hasil tanaman yang terpendam untuk dijual Hal ini sesuai dengan kaidah hukum islam. Kesulitan itu menarik kemudahan. Demikian juga jual beli barang-barang yang telah terbungkus tertutup, seperti makanan kalengan, LPG, i sebagainya, asalkam diberi label yang mhenangkan isinya Vide Sabiq, op cit hal 135 Mengenai teks kaidah hukum Islamski tersebut di atas, vide Al Suyuthi, Al Ashbah wa alairair, Mesir, Mustafa Muhammad, 1936 hal 55.JALNE BELI VALUTA ASING DAN SAHAM. Yang dimaksud dengan valuta asing adalah mata uang luar negeri seperi dolar Amerika, poundsterling Inggris, ringgit Malezja i Sebagainya Apabila antara negara terjadi perdagangan internasional maka tiap negara membutuhkan waluta asing untuk alat bayar luar negeri yang daliam dunia dubai disebut devisa celownik eksportujący Indonezja akan memperoleh devisa dari hasil ekspornya, sebaliknya importir indonezyjski memerlukan devisa untuk mengimpor dari luar negeri. Dengan demikian akan timbul penawaran and perminataan di bursa valuta asing setiap negara berwenang penuh menetapkan kurs uangnya masing-masing kurs a dalah perbandingan nilai uangnya terhadap mata uang asing misalnya 1 dolar Amerika Rp 12 000 Namun kurs uang atau perbandingan nilai tukar setiap saat bisa berubah-ubah, tergantung pada kekuatan ekonomi negara masing-masing Pencatatan kurs uang i transaksi jual beli valuta asing diselenggarakan di Bursa Valuta Asing AWJ Tupanno, i in. Ekonomi dan Koperasi, Jakarta, Depdikbud 1982, hal 76-77.FATWA MUI TENTANG PERDAGANGAN VALAS. Fatwa Dewan Syari ah Nasional Majelis Ulama Indonezja. No 28 DSN-MUI III 2002 tentang Jual Beli Mata Uang Al-Sharf. a Bahwa dalam sejumlah kegiatan untuk memenuhi berbagai keperluan, seringkali diperlukan. transaksi jual-beli mata uang al-sharf, baik antar mata uhui mafia mandar mata uang berlainan jenis. b Bahwa dalam urf tijari tradisi perdagangan transaksi ji je beli mata uang dikenal beberapa. bentuk transaksi yang status hukumnya dalam pandangan ajaran Islam berbeda antara satu bentuk dengan bentuk lain. c Bahwa agar kegiatan transaksi tersebut dilakuka n sesuai dengan ajaran islamu, DSN memandang perlu menetapkan fatwa tentang al-szarfa untuk dijadikan pedoman.1 Firman Allah, QS Al-Baqarah 2 275 Dan Allah telah menghalalkan jual beli dan mengharamkan riba.2 Hadis nabi riwayat al-Baihaqi i Ibnu Majah dari Abu Sa id al-Khudri Rasulullah SAW bersabda, Sesungguhnya jual beli itu hanya boleh dilakukan atas dasar kerelaan antara kedua belah pihak albaihaqi al Bahajban Ibnu Majah, dan dinilai shahih oleh Ibnu Hibban.3 Hadis Nabi Riwayat muzułmanie, Abu Daud, Tirmidzi, Nasa i , dan Ibn Majah, dengan teks muzułmanin dari Ubadah bin Shamit, Nabi widział bersabda Juallah emas dengan emas, perak dengan perak, gandum dengan gandum, sya ir dengan sya ir kurma dengan kurma, dan garam dengan garam denga syarat harus sama dan sejenis serta secara tunai Jika jenisnya berbeda, juallah sekehendakmu jika dilakukan secara tunai.4 Hadis Nabi riwayat Muslim, Tirmidzi, Nasa i, Abu Daud, Ibnu Majah, Ahmad, dari Umar bin Khattab, Nabi widział bersabda Jual-beli emas dengan perak adalah riba kecuali dilakukan secara tunai.5 Hadis Nabi riwayat muzułmanin dari Abu Said al-Khudri, Nabi widział bersabda Janganlah kamu menjual emas dengan emas kecuali sama nilainya i janganlah menambahkan sebagian atas sebagian yang lain janganlah menajual perak dengan perak kecuali sama nilainya dan janganlah menambahkan sebagaian atas sebagian yang lain dan janganlah menjualny emas i perak tersebut yang tidak tunai dengan yang tunai.6 Hadis Nabi riwayat muzułmańscy dari Bara bin Azib dan Zaid bin Arqam Rasulullah widział melarang menjuali perak dengan emas sekara piutang tidak tunai.7 Hadis Nabi riwayat Tirmidzi dari Amr bin Auf Perjanjian dapat dilakukan di antara kaum muslimin, kecuali perjanjian yang mengharamkan yang halal atau menghalalkan yang haram dan kaum muslimin teratur dengan syarat syarat mereka kecuali syarat yang mengharamkan yang halal atau menghalalkan yang haram.8 Ijma Ulama sepakat ijma bahwa akad al-sharf disyariatkan dengan syarat-syarat tertentu.1 Surat dari pimpina h Jednostka Usaha Syariah Bank BNI nie UUS 2 878.2 Pendapat peserta Rapat Pleno Dewan Syari ah Nasional Pada Hari Kamis, Tanggal 14 Muharram 1423H 28 Maret 2002.Dewan Syari ah Nasional Menetapkan FATWA TENTANG JUAL BELI MATA UANG AL-SHARF. Pertama Ketentuan Umum. Transaksi jual beli mata uang pada prinsipnya boleh dengan kententuan sebagai berikut.1 Tadak untuk spekulasi untung-untungan.2 Ada kebutuhan ataksbat berjaga-jaga simpanan.3 Apabila transaksi dilakukan terhadap mata uang sejenis maka nangada haru ja i tunara na tajabudh. 4 Apabila berlainan jenis maka harus dilakukan dengan nilai tukar kurs yang berlaku pada saat transaksi i secara tunika. Kedua Jenis-jenis transaksi Valuta Asing.1 Transakcja SPOT, yaitu transaksi pembelian i penjualan valuta asing nieprzyjaciel pada na saudy itu na kontuarze atau penyelesaiannya paling lambat dalam jangka waktu dua hari hukumnya adalah boleh, karena tunelu tunelu, sedangkan waktu dua hari dianggap sebagai proses penyelesai a yang tidak bisa dihindari i merupakan transaksi internasional.2 Transaksi FORWARD, yaitu transaksi pembelian i penjualan valas yang nilainya ditetapkan pada saat sekarang i diberlakukan untuk waktu yang akang datang, antara 2x24 jam sampai dengan satu tahun Hukumnya adalah haram, karena harga yang digunakan adalah harga yang diperjanjikan muwa adah i penyerahannya dilakukan di kemudian hari, padahal harga pada waktu penyerahan tersebut belam tentu sama dengan nilai yang disepakati, kecuali dilakukan dalam bentuk naprzód porozumienie untuk kebutuhan yang tidak dapat dihindari lil hajah.3 Transaksi SWAP yaitu suatu kontrak pembelian atau penjualan valas dengan harga spot yang dikombinasikan dengan pembelian antara penjualan valas yang sama dengan harga naprzód Hukumnya haram, karena mengandung unsur maisir spekulasi.4 Transaksi OPCJA yaitu kontrak untuk memperoleh hak dalam rangka membeli atau hak untuk menjual yang tidak harus dilakukan atas sejumlah unit valuta asing pada harga dan jangka waktu atau tanggal akhir tertentu Hukumnya haram, karena mengandung unsur maisir spekulasi. Ketiga Fatwa ini berlaku sejak tanggal ditetapkan, dengan kikeljek, akademie di diego i disempurnakan sebagaimana mestinya. Ditetapkan di Jakarta. Tanggal 14 Muharram 1423 H 28 Marzec 2002 M. DEWAN SYARI AH NASIONAL - MAJELIS ULAMA INDONESIA. Majlis Fatwa Kebangsaan Hukum Pelaburan Forex. Suzardi Maulan 16 lutego 2017.Paraburan forex yang dibuat przez individu di platformy online internet adalah haram. Keputusan ini telah pun dibuat oleh muzakarah Majlis Fatwa Kebangsaan. Ini kerana muzakarah mendapati bahawa perdagangan pertukaran mata wang asing rzeczownik forex individu rzeczownik secara lani pojedynczy punkt forex melalui platfom elektronik mengandungi unsur-unsur seperti riba melalui pengenaan rollover odsetek, pensyaratan jual beli dalam pembergia hutang melalui dźwignię, qabd yang tidak jelas ketaks transaksi pertukaran , penjualan mata wang yang tiada d alam pegangan i spekulasi yang melibatkan perjudian. Tuan dapat membaca kenyataan lanjut seperti berikut. Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malezja Kali Ke-98 lat pogodnie pada 13-15 lutego 2017 r. Miesiąc miodowy Hukum Perdagangan Pertukaran Matawang Asing z Individu Secara Lani indywidualne Spot Forex Melalui Platfom Elektronik Muzakarah Telacha membuat keputusan seperti berikut. Setelah mendengar taklimat dan penjelasan Pakar daripada Akademi Penyelidikan Syariah Antarabangsa Dalam Kewangan Islam ISRA Serta meneliti keterangan, hujah-hujah dan pandangan yang dikemukakan, Muzakarah menegaskan bahawa perdagangan pertukaran mata Wang Asing forex oleh individu secara lani indywidualny punkt forex melalui platfom elektronik adalah melibatkan rzecznik ribawi iata mata wang dan dari sudut fiqhiyyah ia tertakluk di bawah hukum zatoka al-Sarf yang perlu dipatuhi syarat-syarat umum jual beli i syarat syarat khusus bagi zatoka al-Sarf seperti berikut Syaarat-sya szczur umum jual beli. Pihak yang berakad mestilah mempunyai kelayakan melakukan kontrak Ahliyyah al-ta aqud. Harga belian hendaklah diketahui dengan jelas olek kedua-dua pihak yang berakad. Item belian hendaklah suatu yang wujud i dimiliki sepenuhnya oleh pihak yang menjual serta boleh diserahkan kepada pembeli. Sighah akad hendaklah menunjukkan kedhaan kedua-dua pihak, tidak ada unsur penempohan i sighah ijab dan qabul mestilah bersepadanan i menepati antara satu sama lain dari sudut ciri-ciri dan kadarnya. Syarat-syarat khusus Bay al-Sarf. Berlaku taqabbudh penyerahan antara kedua-dua pozycja yang terlibat dalam platforma forex sebelum kedua-dua pihak yang menalyankan transaksi berpisah daripada majlis akad. July beli matawang hendaklah dijalankan sekretarny dan tidak boleh berlaku sebarang penangguhan dan. Akad jual beli al-sarf mesti bebas daripada whenyar al-Syart. Szwinięta pamięć syarat-syarat tersebut, Muzakarah juga menegaskan bahawa opera perdagangan pertukaran mata wang asing x hendaklah bebas daripada sebarang unsur riba, elemen al-salaf wa al-bay pemberian hutang dengan syarat dilakukan transaksi jual beli, unsur perjudian, gharar yang berlebihan dan kezaliman atau eksploitasi. Berdasarkan kajian terperinci yang telah dilakukan, Muzakarah mendapati bahawa perdagangan pertukaran mata wang asing forex oleh individu secara lani pojedynczy punkt forex melalui platfom elektronik mengandungi unsur-unsur seperti riba melalui pengenaan rollover odsetek, pensyaratan jual beli dalam pembergia hutang melalui dźwignię, qabd yang tidak jelas kwota transaksi pertukaran, penjualan mata wang yang tiada dalam pegangan i spekulasi yang melibatkan perjudian Selain itu ianya juga tidak sah dari sisi undang-undang Kerajaan Malezja. Eurakunu itu, Muzakarah bersetuju memutuskan bahawa perdagangan pertagaran mata wang asing rzeczownik forex individu secara lani pojedynczy punkt forex melalui platfom elektronik yang ada pada masa ini adalah haram kerana ia bercanggah dengan kehenda k syarak dan juga tidak sah dari sisi undang und und negar Selaras dengan itu, umat Islamski adalah dilarip daripada melibatkan dadi dalam perdagangan mata wang seumpama ini. Muzakarah juga menegaskan bahawa keputusan yang diputuskan ini tidak terpakai ke atas urus niaga pertukaran mata wang asing menerusi kaunter di pengurup wang berlesen i urus niaga pertukaran mata wang asing jang dikendalikan olein institusi instytuci kangar yang dilesenkan di bawah undang und undang Malezja. Kaputajniak Keputusan Majlis Fatwa Kebangsaan. KOTA BHARU Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan semalam memutuskan umat Islamski haram mengamalkan sistem perniagaan pertukaran wang asing. Pengerusi Jawatankuasanya, Tan Sri Dr Abdul Shukor Husin, berkata ini kerana perniagaan yang dilakukan melalui perkusja wang asing seperti itu tidak menopati hukum syarak i menambulkan keraguan di kalangan umat islam. Hasil kajian jawatankuasa ini, kita dapati perniagaan perkusja wang asing membabitkan spekulasi mata wang dan ini bercanggah dan berlawanan dengan hukum islam. Oleh itu, Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan memutuskan bahawa umat Islamski diharamkan daripada mengamalkan sistem perniagaan cara demikian, katany kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan Ke-98 di sini. Abdul Shukor berkata banyak isu yang meragukan mengenai perniagaan pertanaran asing, oleh itu umat Islam tidak perlu menceburkan diri, tambahan pula kegiatan itu membabit penggunaan internet di kalangan individu, yang menyebabkan untung rugi tidak menentu. Lain-lain jenis perniagaan pertukaran wang asing, seperti melalui pengurup wang atau dari bank ke bank dibenarkan, kerana ia tidak menimbulkan spekulasi mata wang atau untung rugi yang tidak menentu, katanya. Beliau berkata, keputusan lain yang turut dicapai dalam mesyuarat itu ialah mengharuskan umat Islam is a bodajas bursa bhaktas bhaktas bhaktas bhaktas bhaktas bhaktas bhaktas bhaktas hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh Negnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnjnjnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnjnjnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnjnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn

No comments:

Post a Comment